24-09-2010

reuk...

'Ik heb een keer mijn reuk gebroken' zei de krekel. Je reuk? Hoe kun je die nou breken? vroeg de eekhoorn. Alles kan je breken zei de krekel. De grond, de golven, de stilte, je voet, je stem, dus ook je reuk. Het gebeurde toen ik eens héél hard aan een roos stond te ruiken. Deed dat pijn vroeg de eekhoorn? Verschrikkelijk zei de krekel, maar het is eigenlijk geen pijn maar stank. Je voelt een verschrikkelijke stank, van bedorven grond, van rotte wortrels, oud vet .Huh. Wat ontzettend zei de eekhoorn, en toen? Ik ben naar de boktor gegaan, en die heeft mijn geur gespalkt met de geur van alsemsap. Twee maandenlang lang rook ik alleen maar alsem. Ik mocht niks anders ruiken. Tjonge tsjonge zei de eekhoorn. Toen was ik weer helemaal beter zei de krekel.

noot: uit Toon Telleghems - "misschien wisten zij alles".

Geen opmerkingen:

Een reactie posten