27-09-2010

reeds twee maand op reis met chemotrein

Weet ik nu na 2 maanden al iets meer over chemotherapie dan de dag dat mijn chemotrein vertrok??? Ik vermoed eigenlijk heel hard van niet omdat elke keer als dacht dat ik een stukje van de logica snapte mijn inzicht achteraf steeds verder weg bleek te zijn en mijn verwarring groter.

Lieve Swinnen de mama van Simon doet in haar boek "onze stierenvechter" het verhaal van de strijd van haar zoontje met leukemie. In haar boek doet lieve een eerlijke poging om de het werking van chemo te beschrijven... Met chemotherapie wordt de behandeling met kankerremmende geneesmiddelen of cytostatica bedoeld. Men probeert de kwaadaardige cellen te vernietigen, maar men kan niet vermijden dat de medicamenten ook op de normale cellen inwerken. Naast 'werking' veroorzaakt de chemotherapie echter ook 'nevenwerkingen'...

Het grootste mysterie en het meest beangstigende van het hele chemocircus zit hem volgens mij precies in dat luik 'nevenwerkingen'. Je kan je daar van alles en niks bij voorstellen maar wat mij betreft toch vooral heel veel verwarring en en diepe angst.

1 opmerking:

  1. Luister naar je lichaam Marc en gun het de rust dat het nodig heeft. De chemo doet rare dingen met een mens, maar het zorgt er ook voor dat je beter wordt. Dat moet je voor ogen houden.

    Fabienne

    BeantwoordenVerwijderen