28-10-2010

doe de woordjes...

In het onderwijs is 'doe de woordjes' een beproefde methode om de leerlingen die wat moeite hebben met het memoriseren van nieuwe woorden te helpen. Het blijkt namelijk dat woorden die getoetst zijn aan de praktijk veel sneller en veel langer worden onthouden door de leerlingen dan woorden die alleen theoretisch gememoriseerd werden. Het memoriseren van het begrip 'opruimen' gaat bijvoorbeeld veel sneller als dat werkwoord af en toe eens in de praktijk word omgezet.

Met die idee als leiddraad ben ik de nieuwe woordjes die ik de jongste tijd in het AZB opsteek aan het verwerken. Ik moet hierbij zeggen dat ik ervaren heb dat 'doe de woordjes' een zeer effectieve en waardevolle methode is maar dat de toetsing in de praktijk wel eens kan tegenvallen. Zo heb ik de laatste dagen de nieuwe woordjes: 'gastroscopie' en 'coloscopie' bijgeleerd. Het zou me in het kader van deze blog wat te ver leiden om deze ervaringen hier verder te uiteen te zetten, maar mensen die meer willen weten over mijn praktijkervaringen kunnen, op aanvraag, onder 4 ogen altijd meer info bekomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten