01-10-2010

geen snotvalling



Het was eind juli toen de term T-ALL hier voor het eerst viel en veel uitleg stond er verder niet op de menu die avond, wel dat het het een soort leukemie was en dat het ook allemaal iets met de lympheklieren te maken had. Voor de rest was er de volgende dag een vlotte ontvangst in de afdeling Hemathologie van AZ St Jan te Brugge en enkele A4-tjes met wat technische uitleg, waarvan ik voor het grootste deel geen fluit begreep.

Een dikke 2 maand later is er eigenlijk weinig verandert... via enkele websites, tijdschriften en boeken begin ik er achter te komen dat dit toch wel iets heel anders is dan een gewone snotvallige. Het gaat om zoveel meer dan een gewone ziekte die je efkes tegen de mat legt... "het is kanker en we gaan voor uw genezing meneer Coeman", daarmee is zowat alles gezegd denk ik.

Over de impact op je leven en op je toekomst is er eigenlijk bijna niemand die een uitspraak durft te doen, want "het kan nog alle kanten uit". Voor de rest is zowat iedereen het erover eens dat "je positief moet ingesteld zijn want dat een goede spirit van groot belang is voor je kansen op herstel".

Enkele websites en veel publicaties verder is mijn kennis van ALL niet bijster veel toegenomen vrees ik... alleen weet ik nu wel zeker dat kanker een heel nieuwe bevreemdende wereld en zeker geen snotvallinge is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten