11-11-2010

isolatie











Het is dus zover sinds gisterenavond ben ik in quarantaine of in isolatie, je kiest maar... Voor de niet-ingewijden: de isolatie is een beschermings-maatregel die genomen wordt om besmetting te voorkomen. Door het toedienen van de chemo gaan niet alleen de 'slechte' cellen kapot maar ook de 'goeie of nuttige'. Witte bloedlichaampjes zijn bijvoorbeeld erg belangrijk om besmetting te voorkomen, als die onder een zekere veiligheidsmarge duiken wordt de patiënt in een isolatie-kamer geplaatst en zijn er striktere regels. De isolatie wordt pas opgegeven als de bloedwaarden hersteld zijn en dat kan een tijdje duren!

Vroeger was dat een hele bedoening naar het schijnt, de patiënt moest bvb. zijn kledij achterlaten en een ontsmettend bad nemen voor hij de isolatiekamer binnen kon.Voor de rest kon hij de tijd vullen door veel 'onze vaders en weesgegroetjes' te lezen en aan zijn gat te krabben. De tijden zijn gelukkig verandert en dank zij de moderne technologie kan ne mens vanalles uitrichten om den tijd nuttig te passeren, zoals bloggen bijvoorbeeld... maar leuk is anders natuurlijk.

Ik ga er maar vanuit gaan, denk ik, dat ik op retraite ben in een of ander klooster... Hopelijk komt nonkel pater vanavond niet stiekem naar mijn kamer!

1 opmerking:

  1. Als het een troost kan zijn: buiten is het rotweer! Koud, wind, regen, ...

    BeantwoordenVerwijderen