11-02-2011

mind your day

Mijn eerstkomende donderdagavonden zullen 'mindful' zijn of ze zullen niet zijn... het voorgaande is maar om te zeggen dat deze jonge heer zich onlangs heeft ingeschreven op een cursus 'mindfulness' bij Vormingplus. Dat wil niet zeggen dat ik nu plots alle heil ga zoeken in de oosterse filosofie of dat ik er van uitga dat ik straks door meditatie roze olifantjes ga zien vliegen.

Laat ons zeggen dat de opleiding een beetje kadert in het zoeken naar een nieuw evenwicht.

De eerste kennismaking (vorige week) viel anders best mee, het gaat eigenlijk over een training waarbij gepoogd wordt om aandacht te geven aan het moment zonder te oordelen. Het is een techniek die moet helpen om (bij momenten die je zelf kiest) aandachtig aanwezig te zijn bij wat NU is. En eigenlijk is het, voor zover ik kan zien een mix van meditatie- en yogatechnieken.

Voor het overige is het zeker geen eenvoudig verhaal om op een bewuste manier de mallemolen die in ons hoofd constant doordraait stop te zetten om te focussen op het NU. Ik vrees dat het heel wat training en oefening gaat kosten om die klus te klaren. Maar goed, zoals het spreekwoord zegt: baat het niet dan schaadt het wellicht ook niet. De lesgeefter is in elk geval een pronte madam die aangenaam overkomt... So what !?

Don't hurry
Enjoy the present day

Tich Nhat Hanh

Geen opmerkingen:

Een reactie posten