14-02-2011

weekendkrant

De nieuwe campagne van 'kom op tegen kanker' wordt dezer dagen gelanceerd. Samen met de uitvaart van Marie-Roos Morel zorgt dit voor de nodige "kanker-bijlagen" in de weekendkrant. Vier getuigenissen in de Morgen bijvoorbeeld van vooral jonge mensen die door een hoop ellende moeten om nadien met heel veel moeite een zeer onzekere toekomst bijeen te schrapen.

Je bent jong en je wil wat... achttien zijn bijvoorbeeld en klaar om de wereld te veroveren, als je plots met een kwalijke hersentumor blijkt te zitten en door een zware operatie moet met chemo en bestralingen als toetje. Tijdens al die ellende je vriend verliezen en noodgedwongen je studies moeten opgeven. Gedeeltelijk herstellen maar nadien nooit meer kunnen terugvallen op de kracht en de energie van je jonge lijf.

"Kwaad om wat me overkomen is ben ik niet. Dat heeft toch geen zin. Ik heb ook niet het gevoel dat mijn lichaam me in de steek heeft gelaten. Ik voed het wel, maar uiteindelijk doet het toch zijn zin. Wat ik wel erg vind, is dat de echte gangsters nooit iets lijkt te overkomen. Ik ben een braaf meisje, dus waarom ik en zij niet? Ik probeer me niet te laten gaan. Ik heb nu eenmaal kanker gehad, ik moet vechten. Het lukt me niet altijd , die gedachten bannen uit mijn hoofd, maar ik doe mijn best".

Noot: als ik zoiets lees dan denk ik dat ik beter niet te veel moet janken en dat die kanker van mij eigenlijk maar een snotvalling is.

1 opmerking:

  1. Marc, zo gaat het meestal bij kankerpatientjes zoals hierboven geschreven ze verliezen er de moed niet door.
    Ik vind dat je wel mag af en toe janken snotvalling of niet.

    BeantwoordenVerwijderen