29-07-2010

Lets kill the beast !!

woensdag 28 juli... redelijk nachtje gehad met vooral na middernacht een paar tukjes (altijd lastig zo een eerste nacht op een nieuw logement): het grote nieuws is dat het vandaag "day one" van de chemotherapie: Lets kill the beast!!

Bij chemo denkt ne mens rap aan vreselijke dingen zoals Bhopal, Chernobyl ea. lelijke dingen en ik ben dan ook een beetje verrast als J rond 11u00 in haar gewone verpleegstersplunje (geen ruimtepaktoestanden) de kamer binnenkomt met 2 zilverpapieren zakjes om de zaak op te starten. Slangetjes worden gekoppeld en knopjes omgedraaid en daar gaat ie dan... ik lig rustig op bed af te wachten wat er verder gaat komen (springen mijn oogballen eruit, gaan mijn tanden klapperen ?), maar er komt verder niks... enkel een beetje een metalen bijsmaak in de mond. Na 15 minuten zijn de zakjes uitgedrupt en losgekoppeld, een fluitje van een cent!! Enig merkbaar effect na een tijdje: roze pipi.

De rest van de dag vul ik met lezen, mailen en bloggen en een verkenning van "hotel St Jan" en omgeving.

Noot: om alle misverstanden uit te sluiten: die chemotherapie is natuurlijk veel meer dan om de week 2 zilverkleurige zakjes spul injecteren. Het volledige schema bestaat uit een zeer gedetailleerde lijst van producten die gefaseerd toegedient zullen worden. De 1ste fase is "inductiefase I" die nu gestart is en die over 4 weken zal lopen. Nadien volgt er een weekje rust en dan start "inductiefase II" die ook over 4 weken zal lopen, die fase kan ik dan wel in de dagkliniek volgen. Nadien volgen dan nog andere fasen zodat de volledige therapie uiteindelijk over 51 weken zal lopen.

Noot: ik ben er op vandaag van overtuigd dat gestelde (2de) diagnose: T-ALL dit keer wel klopt. Verder (en dat is natuurlijk een kwestie van geloven) ben ik ervan overtuigd dat het therapieschema dat dr S. volgt echt wel tot herstel zal leiden. Voor de rest is de afdeling waar ik nu vertoef "the place to be" om een dergelijke therapie te volgen, omwille van de ervaring en de professionaliteit van het ganse team.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten