06-08-2010

ondergang

Stukje uit "op de fiets" van David Byrne

Door haar ligging aan de monding van de Rio de la Plata is de stad vrij vlak, wat Buenos Aires in combinatie met het gematigde klimaat en het min of meer rechte stratenplan tot een perfecte fietsstad maakt. Toch was het aantal inwoners dat ik er zag fietsen op de vingers van één hand te tellen. Hoe komt dat? Zou ik uiteindelijk op een duistere geheime verklaring stuiten voor het feit dat niemand anders hier rondpeddelde? Ben ik een naieve dwaas? Is het omdat er hier roekeloos wordt gereden, diefstal aan de orde van de dag is, de brandstof zo goedkoop is en de auto zo'n onmisbaar statussymbool? Is het hier zo'n enorme afgang als je fietst dat zelfs koeriers andere manieren vinden om zich te verplaatsen?

Ik denk dat het geen van die dingen is. Volgens mij is het idee dat je kunt fietsen hier gewoon van de radar verdwenen. De fietsmeme is niet in de mix opgenomen of nooit aangeslagen. Ik ben geneigd me bij Jared Diamond aan te sluiten die in zijn boek 'Ondergang' beweert dat mensen met bepaalde voedingsmiddelen, transportmiddelen, kleren en gebruiken een culturele affiniteit ontwikkelen die uiteindelijk zo diep geworteld raakt dat ze zo hardnekkig aan hun gewoontes blijven vasthouden dat ze zichzelf en soms hun hele beschaving tot aan het punt van uitsterven brengen.

Noot: 200% mijn gedacht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten